Aktuální situace poradenských služeb na škole od školního roku 2019/20
Na Gymnáziu Turnov působí školní metodik prevence, výchovný poradce/kariérový poradce a školní psycholog (0,5 úvazku).
Klientem je primárně žák, nicméně mohou jím být samozřejmě i jeho zákonní zástupci či pedagogičtí pracovníci Gymnázia Turnov.
Tým školního poradenského pracoviště:
- Mgr. Zora J. Červená – školní psycholog
- Mgr. Andrea Bucková – školní metodik prevence
- PaedDr. Zuzana Sehnalová – výchovný / kariérový poradce
Cíle školního poradenského pracoviště
- Ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky včas odhalovat výchovné a vzdělávací problémy žáků a poskytovat rychlou a účinnou pomoc.
- V rámci školní preventivní strategie usilovat o minimalizování výskytu a dopadu sociálně patologických jevů a podporovat u žáků zdravý životní styl.
- Při řešení výskytu sociálně patologických jevů pracovat ve výchovné komisi (členové: člen vedení školy, třídní učitel, školní psycholog, školní metodik prevence, výchovný poradce).
- V rámci minimálního preventivního programu realizovat programy primární prevence.
- Tvořit individuální vzdělávací programy a pomáhat žákům se SPU (ve spolupráci s PPP a SPC, třídním učitelem a učiteli jednotlivých předmětů).
- Poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníkům při řešení krizových situací.
- Poskytovat třídním učitelům metodickou pomoc a podporu při řešení konfliktů ve třídě a výchovně-výukových problémů žáků.
- Efektivně řešit problémy třídních kolektivů, a to především ve spolupráci s třídními učiteli.
- Nabízet pedagogickým pracovníkům pomoc v osobně náročných životních situacích.
- Nabízet studentům i jejich rodičům pomoc v osobních krizích.
- Poskytovat kvalitní pomoc při volbě dalšího studia a profesní orientace žáka.
- Podporovat a realizovat aktivity zaměřené na pozitivní mezilidské vztahy:
- harmonizační kurz pro 1.ročníky na začátku školního roku s cílem optimalizovat sociální klima školy a rozvíjet vzájemnou úctu, důvěru, snášenlivost a spolupráci
- programy primární prevence, besedy, přednášky s cílem:
- Posilovat u žáků komunikační dovednosti – zvyšování schopnosti řešit problémy a konflikty, adekvátní reakce na stres, neúspěch a kritiku.
- Učit žáky toleranci, respektování jiných názorů, schopnosti spolupracovat při řešení problémů a snažit se hledat při případných neshodách vzájemný kompromis.
- Učit žáky respektovat i jiné způsoby chování a kulturní tradice národnostních menšin.
- Zvyšovat u žáků rozvíjení sociálních dovedností, které napomáhají efektivní orientaci v sociálních vztazích, odpovědnosti za chování a uvědomění si důsledků jednání. Učit žáky být plně zodpovědní za své jednání.
- Spolupracovat se specializovanými poradenskými zařízeními (PPP, SPC, OSPOD, IPS úřadu práce).
Činnost členů týmu školního poradenského pracoviště
(činnost se řídí vyhláškou 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)
Školní psycholog
- provádí základní diagnostiku vzdělávacích a výchovných problémů žáků,
- zjišťuje sociální klima ve vytipovaných třídách, provádí diagnostiku se zaměřením na mezilidské vztahy, šikanu,
- zajišťuje program zaměřený na prevenci šikany ve třídách 1. ročníku,
- poskytuje konzultace a metodickou pomoc zákonným zástupcům žáků při výukových a výchovných problémech jejich dětí,
- nabízí pomoc při řešení osobních problémů žáků, realizuje dlouhodobé vedení v případě potřeby terapie,
- poskytuje individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání žáků, i v oblasti osobních problémů,
- je členem výchovné komise a účastní se řešení výchovných a vzdělávacích problémů žáků,
- vede evidenci a stanovenou dokumentaci ŠPP (vedení záznamů o poskytnuté péči a zpracování statistických výstupů),
- realizuje v případě zájmu další skupinové aktivity (př. besedy, přednášky),
- v případě problémů přesahujících jeho kompetence spolupracuje s dalšími institucemi (PPP, Centrum sociálně psychologických služeb, psychiatrická ambulance atp.).
Výchovný poradce
- poradenství poradenská pomoc žákům školy a jejich zákonným zástupcům při řešení výchovných, prospěchových, sociálních, popř. rodinných problémů poradenství,
- metodická, informační činnost péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky z cizojazyčného prostředí (evidence zpráv z vyšetření, vypracování IVP, metodická pomoc vyučujícím jednotlivých předmětů, řešení problémů spojených s integrací, poradenství žákům a jejich zákonným zástupcům),
- příprava a organizace harmonizačních pobytů a intervenčních programů pro třídy,
- poskytování informací o přijímacím řízení na gymnáziu, formě studia a zaměření poradenství,
- poradenská pomoc při volbě volitelných předmětů v průběhu studia a při volbě maturitních předmětů,
- kariérové poradenství při výběru oboru pomaturitního studia,
- zprostředkování diagnostiky školním psychologem,
- předávání informací o možnostech studia na VŠ a VOŠ besedy se studenty VŠ – absolventy Gymnázia Turnov, zprostředkování prezentace zástupců VŠ, informování o dnech otevřených dveří a veletrzích pomaturitního vzdělávání),
- spolupráce s ÚP,
- poskytování informací o činnosti poradenských pracovníků školy, o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům, zpracování dokumentace výchovného poradce.
Školní metodik prevence
- tvoří a kontroluje realizaci minimálního preventivního programu školy, školní preventivní strategie, školního programu proti šikanování,
- tvoří a kontroluje krizový plán školy,
- je členem výchovné komise a účastní se řešení výchovných a vzdělávacích problémů žáků,
- koordinuje a zařizuje realizaci aktivit zaměřených na prevenci a minimalizaci výskytu sociálně patologických jevů,
- poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy v oblasti sociálně patologických jevů,
- zprostředkuje žákům a rodičům kontakt s odpovídajícími odbornými pracovišti a participuje na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů,
- vede databázi spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů,
- spolupracuje s třídními učiteli na zachycování varovných signálů s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivců a tříd.
Úplná verze koncepce ŠPP ke stažení: